Josimar

City vs. United i platebunken

Hvilke supportere lager den beste musikken? De som heier på Manchester City eller de som heier på Manchester United?

Tekst: Marius Lien

Manchester er en av de viktigste byene i populærmusikkens historie. Det begynte allerede tidlig på 1960-tallet, da popkvintetten The Hollies til en viss grad klarte å ta opp kampen med The Beatles, og fortsatte da sangeren Davy Jones ble en del av det kommersielle tv-show-bandet The Monkees.

Både Jones og Hollies-esset Graham Nash endte i USA, men på 1970-tallet hadde hardrockbandet Thin Lizzy og proggigantene Yes ulike forbindelser til Manchester. Og punkbandet Sex Pistols' konsert i byen i 1976 blir ofte omtalt som «the gig that changed the world». Med tanke på at det bare var rundt 40 personer i salen denne dagen, må disse publikummerne ha fått utrette mye. Joy Division, New Order, The Buzzcocks og The Fall var blant bandene som oppsto i virvelvinden etterpå. Med New Order som mulig unntak, er dette band som er kjent for å lage dyster, konfronterende, støyende og kranglete musikk. Men de var også fotballfans. i hvert fall noen av dem. Det store spørsmålet er: Heiet de på City eller United?

Disse bandene var viktige i postpunk-æraen, og ut av dette sprang den såkalte Madchester-bølgen på 1980-tallet. Denne bølgen brakte med seg en mer dansevennlig type musikk, fortsatt grensesprengende og vill, men mer oppløftende og fri enn dyster og støyende. Band som Happy Mondays og Stone Roses var blant de største bandene, og Madchester var katalysator for The Second Summer of Love – altså sommeren 1988, eller var det 1989, da ravekulturen og det narkotiske stoffet ecstasy bredte om seg. Men Madchester-musikerne brydde seg om mer enn piller og dans. De fulgte også med når de to middelmådige lagene City og United møttes til derby – men hvem heiet de på?

1990-tallet var et tiår med britpop og grunge – og Manchester bidro med fotballelskende orkestre som Oasis, The Verve og James. Ikke bare det. United var nå et topplag og rekrutterte dermed fans fra andre deler av balløya også.

Det samme har City gjort det siste tiåret. Rap og hiphop er nå totalt dominerende som grunnelement i populærkulturen. En av Englands egne bidrag er den såkalte grimeundersjangeren, som oppsto i London rundt årtusenskiftet. De siste årene har grime opplevd en aldri så liten revival, og en av dagens største britiske rapartister, Stormzy, har begge føttene plantet i det skitne grimelydlandskapet. Stormzy er fra London, men han heier på et av de store Manchester-lagene. Det samme gjør hans blodsbror innen modern era grime – Manchesters egen Bugzy Malone.

Men hvilket?

Disse spørsmålene finner du svaret på ved å logge deg inn på Spotify, og søke opp Josimars konto. Der ligger en spilleliste som heter City vs. United. De første 14 låtene er fra United-fans. Altså en ellever, plus tre innbyttere. De siste 14 er fra City-fans.

Vil du lese resten av denne artikkelen?

Ingen annonser eller irriterende popup-videoer. Ikke en klikksak i sikte, bare dybdejournalistikk som berører alle sider ved fotballen.

Et digitalabonnement på Josimar gir tilgang til alle utgaver fra 1/2013 – nærmere 1000 artikler.

Kr. 49 pr. måned eller kr. 499 pr. år.

Bli abonnent