Josimar

De nye ulvene

Wolves er tilbake på øverste nivå, men ikke til å kjenne igjen.

Tekst Lars Sivertsen

Det er få fotballnavn som er så dryppende tunge av nostalgi som Wolverhampton Wanderers. Denne sesongen er de tilbake i Premier League, men de kommer tilbake som et svært moderne fenomen.

Vi snakker egentlig ikke nok om hvor mye munn- og klovsyken har hatt å si for norsk idretts- og kulturhistorie. I 1967 var Lars-Gunnar Björklund, sportssjef for Sveriges Radio och Television, på tur til England for å lage en reportasje om revejakt. Men øyrikets utallige eksemplarer av vulpes vulpes fikk hjelp fra uventet hold: Et utbrudd av munn- og klovsyke resulterte i at jakten ble avlyst. Gode nyheter for reven, langt dårligere nyheter for Björklund, som gikk på en bomtur og plutselig fikk dødtid å slå ihjel. Björklund valgte å gå på fotballkamp, et oppgjør mellom Tottenham og Chelsea, og det var underveis i denne kampen at han skal ha fått den lyse ideen: Kanskje denne fotballen kunne vises på TV hjemme på de tider av året der det nordiske klimaet ikke tillot avvikling av våre hjemlige serier?

Björklund ble initiativtaker og drivkraften bak ideen om Tippekampen, eller «TipsExtra» som det ble hetende hos våre naboer i øst. Rettighetene til å vise kampene kostet 1500 dollar per kamp, noe som på denne tiden var en svimlende sum, men løsningen ble at Sverige, Norge og Danmark gikk sammen om prosjektet. Man koordinerte også med de tre nasjonens tippeselskaper, slik at man kunne samkjøre tippekupongen og komme med oppdateringer fra de andre kampene underveis.

Lørdag den 29. november 1969 var en merkedag, en milepæl og et paradigmeskifte i norsk idrettshistorie. Det var den første lørdagen at Björklunds drøm skulle settes ut i livet. Ting gikk virkelig ikke på skinner: Under testing viste det seg at det var problemer med lydlinjene, så kommentator Jarle Høysæter måtte ta første fly tilbake til Oslo den formiddagen slik at han kunne kommentere fra Marienlyst. Reklame på TV var forbudt på denne tiden, og styresmaktene fryktet at en snartenkt næringslivsmann kunne fly over til England, kjøpe reklameplass rundt banen og på den måten få inn snikreklame på norsk TV. For å unngå dette måtte det være stort hemmelighold rundt nøyaktig hvilken kamp som skulle vises, helt frem til kampdagen.

Men så var dagen der, og et nysgjerrig norsk TV-publikum kunne sette seg i sofaen og se Wolverhampton Wanderers mot Sunderland, direkte fra Molineux. Det vil si, det første kvarteret var det tekniske problemer også med bildet, men etter det fikk sulteforede norske fotball- og tippeentusiaster se Wolverhampton mot Sunderland. Kampen endte 1-0 til Wolves, etter scoring av Hugh Curran. «På grunn av de håpløse føreforholdene ble kampen selvsagt ikke av de helt store», skrev VG-kommentator Einar Munthe-Kaas. Men han lot seg likevel imponere av «hvordan de britiske fotballhåndverkerne mestret den speilglatte ballen». Og viktigst av alt følte Munthe-Kaas at «Ikke en gang de seks sterkeste Western-hestene fra Kruttrøyk skulle ha klart og få trukket meg fra TV-stolen». Han var ikke alene om den følelsen. Tippekampen ble en ellevill suksess, og på 70-tallet skal så mange som 40 til 50 prosent av Norges befolkning ha fulgt sendingene. Men det startet altså på Molineux. Det startet med Wolves.

Vil du lese resten av denne artikkelen?

Ingen annonser eller irriterende popup-videoer. Ikke en klikksak i sikte, bare dybdejournalistikk som berører alle sider ved fotballen.

Et digitalabonnement på Josimar gir tilgang til alle utgaver fra 1/2013 – nærmere 1000 artikler.

Kr. 49 pr. måned eller kr. 499 pr. år.

Bli abonnent