Josimar

Leder 07/2019

Så lenge man spiller på lag med NFF, er det ikke så nøye med denne presseetikken.

Tekst: Redaksjonen

12. oktober var det klart for årets store høydepunkt for herrelandslaget, da stormakten Spania sto på motsatt banehalvdel på Ullevaal. Kampen ble raskt utsolgt, og i snitt fulgte 725 000 seere oppgjøret på TV 2.

I forkant laget kanalen en promovideo der journalister, eksperter og kjente idrettsutøvere sang «Alt for Norge». Dagen etter problematiserte Aftenposten rollen til sportsjournalistene.

«Det er umusikalsk – både bokstavelig talt og i overført betydning», sa Reidar Sollie, leder i Norske Sportsjournalisters Forbund. En av landets fremste eksperter på presseetikk, Gunnar Bodahl-Johansen, mente stuntet illustrerte det som har betegnet sportsjournalistikken i mange år – at journalister opptrer som begeistrede eller skuffede supportere.

Prøv gratis i 14 dager!

Ingen annonser eller irriterende popup-videoer. Ikke en klikksak i sikte, bare dybdejournalistikk som berører alle sider ved fotballen.

Et digitalabonnement på Josimar gir tilgang til alle utgaver fra 1/2013 – nærmere 1000 artikler.

Kr. 49 pr. måned eller kr. 499 pr. år.

Ikke vent – bli abonnent!