Josimar

Leder 2/2020

Redaksjonen

I skrivende stund aner vi ikke hvilken påvirkning tiltak mot spredning av koronaviruset vil få for norsk eller internasjonal fotball. Vi vet ikke om seriestarten blir utsatt eller om norske fotballkamper må gå for tomme tribuner.

Våren er tiden for full fotballaktivitet på norsk jord. Det er favorittårstiden til oss som er glad i norsk fotball.

Mens denne utgaven først og fremst handler om aktørene som skal på banen i Eliteserien og Toppserien, handler norsk fotball om så mye mer.

På denne tiden av året snører 370 000 norske spillere på seg fotballskoene. Frivillige i nesten 1900 klubber gjør klar vaffelpresser, pølsekjeler og kaffetraktere.

Vi står foran et halvt år med grønske på knærne, susende taklinger, keepertabber, kremmerhus, seiersis, trøste-brus, og minner for resten av livet.

At fotballedere flyttet seriestarten litt nærmere sommeren, var en nyhet vi mottok med glede. Heldigvis ser det også ut til at ideen om å innføre sesong høst-vår på linje med kontinental-Europa har blitt lagt på is.

Norsk fotball vil for evig være knyttet til sommerhalvåret – av sitring i gatene av snø som smelter og grønne gressflekker som åpenbarer seg, via herlige kvelder i sommersola til flomlysbelagte opp- og nedrykksbataljer på høsten.

Det er fint at vi har anlegg som gir mulighet til å forbedre fotballferdighetene gjennom vinteren – men som publikums- og konkurranseidrett hører fotballen i Norge sommeren til.

I en fotballverden av galopperende lønninger og der supportere opplever økende fremmedgjøring og større avstand mellom seg og utøvere og ledere, er det desto viktigere å holde på det lokale, det unike, noe som er vårt.

I den norske fotballpyramiden er det plass til oss alle – som supporter av den regionale storklubben, som vaffelsteker under kampene til bygdas lag i 5. divisjon, som trener og leder for lokalklubbens barnelag,

Vi skal være varsomme med å kommodifisere breddefotballen. Toppfotballen har for lengst definert seg som en «industri», at den er et «produkt» er så innarbeidet at ingen løfter på øyelokket når uttrykket blir brukt. På Fotballtingen helgen 7.-8. mars, under en debatt om serieinndeling av 4. divisjon, ble «produkt» brukt av flere talere som snakket om 4. divisjon.

«Produkt» handler om kjøp og salg. Med unntak av utvalget i kioskene, handler ikke breddefotballen om kjøp og salg. Den handler om idrettsglede og identitet – om kjærlighet til lærkula, kjærlighet til lokalklubben.

Sånt er ikke til salgs.