Josimar

Tre økter til topps

Åge Hareide har innført økt treningsmengde med opptil tre økter om dagen. Kan det hjelpe Rosenborg tilbake til toppen av tabellen?

Tekst: Tobias Storruste Dahle Foto: rbk.no

En ny sesong er rett rundt hjørnet. Hvordan opplever du at laget har respondert på denne nokså spesielle sesongoppkjøringen?

– Fint! Jeg synes vi har trent godt siden vi startet opp i januar. Tester viser også at vi ligger veldig godt an i forhold til fjoråret. Dessuten har vi fått inn ytterligere kompetanse gjennom NTNU-professor Ulrik Wisløff (spesialist på kondisjon, restitusjon og søvn, journ. anm.). I begynnelsen la vi inn en ekstra kondisjonsøkt, og det tror jeg vi har fått godt betalt for.

Har økt treningsmengde påvirket kvaliteten på øktene?

– Jeg synes kvaliteten har vært god. Faktisk er jeg litt overrasket over at kvaliteten har blitt såpass høy, særlig når vi har hatt tre økter om dagen. Vi har gjort individuelle tilpasninger når det har vært nødvendig. De som har kjent på stivhet eller andre småproblemer, har enten kunnet hvile eller drive med alternativ trening. Løping på hardt underlag kan gi andre typer skader enn for eksempel løping på mølle. Det tar beina mest dette her, og det er jo beina vi bruker når vi skal spille fotball. Parallelt med økt treningsmengde har det fysiske apparatet vårt vært flinke til å holde guttene i sjakk gjennom vinteren.

Hvordan tilrettelegger du for at treningen i størst mulig grad skal inneholde kamplike situasjoner?

– I all hovedsak tilrettelegger vi for dette ved å justere banestørrelsen. Ønsker vi høy intensitet spiller vi på mindre områder. Da består laget ofte av de som er i posisjoner i nærheten av hverandre. Dette kan være høyre side mot venstre side, venstrebente mot høyrebente eller inndelt i posisjoner, for eksempel at stopperne og backene spiller mot midtbanespillerne og angriperne. Men primært handler det om områdestyring. Når vi spiller på små områder er det ofte to og tre berøringer i spillet. Øker vi størrelsen på områdene får vi flere og lengre spurter, såkalte langdistansespurter, istedenfor alle disse korte vekslingene som skjer på kort bane. Men det handler også om å styre intensiteten. I vinter har vi fokusert særlig på kortbaneøkter, for å tilrettelegge for mest mulig ballkontakt samt relasjonsbygging i spillet.

Hva var bakgrunnen for at dere la inn en ekstra kondisjonsøkt? Handler det om at forskning viser god effekt av den måten å trene på, eller var Rosenborg rett og slett for dårlig trent i fjor?

Vil du lese resten av denne artikkelen?

Ingen annonser eller irriterende popup-videoer. Ikke en klikksak i sikte, bare dybdejournalistikk som berører alle sider ved fotballen.

Et digitalabonnement på Josimar gir tilgang til alle utgaver fra 1/2013 – nærmere 1000 artikler.

Kr. 49 pr. måned eller kr. 499 pr. år.

Bli abonnent