Josimar

Billiondollar-gamblingen

Blir Premier League brukt til hvitvasking av enorme summer fra lyssky gamblingoperatører?

Tekst: Philippe Auclair Oversatt av Lars Johnsen

Gamblingoperatører fra Asia som man nesten ikke vet noe om, har blitt allestedsnærværende i engelsk fotball det siste tiåret. Mystiske selskaper investerer hundrevis av millioner i draktsponsoravtaler og kommersielle partnerskap hver eneste sesong, gjerne i ett eller to år, før de forsvinner og blir erstattet av andre operatører som er like mystiske. Brorparten opererer fra Filippinene, og selskapene er så lukket at det er overveiende sannsynlig at de blir brukt i hvitvaskingsoperasjoner i en vanvittig skala: Det er beregnet at minst en billion dollar (1000 milliarder) i usporbare penger blir veddet gjennom uregulerte spillselskaper årlig.

Til tross for forskriftene fra den britiske gamblingkommisjonen (BGC), har disse operatørene unnsluppet enhver form for granskning eller undersøkelser. Alt de trenger å gjøre for å unngå myndighetenes oppmerksomhet er å bruke en mellommann som skaffer dem en engelsk lisens, et såkalt «white label»-selskap. Én aktør, TGP Europe Ltd, basert i skatteparadiset Isle of Man, dominerer det britiske markedet. Herfra kan de operere helt åpent, uten frykt for plagsomme formyndere, samt sponse og bli partnere med noen av verdens mest kjente fotballklubber. Etter mer enn ett års granskning ved hjelp av personer på innsiden av gamblingindustrien, kan Josimar avsløre virksomhetens sanne ansikt og hvordan engelsk fotball har lukket øynene for opprinnelsen til de skitne pengene som i stadig større grad gjør seg gjeldende.

Av de flere hundre millioner TV-titterne som så Liverpool vinne 4-2 mot Manchester United på Old Trafford 13. mai, en av sesongens mest imøtesette kamper, var det trolig et mindretall som fikk med seg beskjeden som jevnlig lyste opp på de digitale reklameplakatene som omkranset banen, i kinesisk skrift: En webside kalt hth366.com. Enda færre kan ha visst hvem eller hva hth366.com sto for, eller hva de ønsket å selge. At selskapets engelske hjemmeside fortsatt var under konstruksjon tre måneder senere, burde ikke komme som en overraskelse.

Hva hth366.com lover å levere, «COMING YOUR WAY SOON!», er alt annet enn overraskende. Websiden er en spillplattform («et fantastisk utvalg på spill og online kasino», ifølge egenomtalen), en av et hoderystende stort antall spillselskaper, som er blitt kommersielle partnere med den profesjonelle fotballen i England, både på Premier League- og Championship-nivå.

Kvasipornografiske sider

Åtte PL-klubber hadde spillselskaper som draktsponsor i 2020/2021-sesongen (Burnley, Crystal Palace, Fulham, Leeds, Newcastle, Southampton, West Ham og Wolverhampton). Fulham rykket ned, mens nyopprykkede Norwich besluttet å avslutte avtalen med bettingplattformen BK8 etter en offentlig skittentøyvask. Norwich, som i stedet inngikk en «rekordavtale» med Dafabet, ble utsatt for massiv kritikk på sosiale medier da det ble kjent at BK8 brukte kvasipornografiske bilder av unge kvinner til å promotere merkevaren i Asia. Men ingen hadde noen spørsmål til hvem som egentlig eide BK8. Det er kanskje ikke så rart, fordi denne typen spørsmål blir sjelden eller aldri stilt i engelsk fotball. Det var ingen protester, verken fra supportere eller det nasjonale forbundet, da Watford, en annen nyopprykket klubb, nylig sikret seg en «rekordavtale» med sportsbet.io, et datterselskap av Coingaming Group som allerede er Southamptons hovedsponsor.

Når det gjelder sportsbet.io er det avslørende hvordan nettsidene rettet mot folk bosatt utenfor Storbritannia er annerledes enn den britiske hjemmesiden. De «utenlandske» nettsidene, som står bak mesteparten av besøkene, tillater kundene å forbli anonyme når de setter spill med kryptovaluta, noe som er ulovlig i Storbritannia. Det er likevel Storbritannia, gjennom Premier League, selskapet har gjort til midtpunkt for sin markedsføringskampanje. Selv om det ikke er britiske spillere de søker.

Gamblingindustriens tango med eliten i engelsk fotball stopper ikke der. Aston Villa har LT.com synlig på ermet på drakta, mens Arsenal, Brighton, Everton (som tidligere ble sponset av en av de mest kontroversielle spillplattformene, SportPesa), Leicester, Manchester United, Tottenham og West Bromwich alle har «bettingpartnere», samt at fire klubber i tillegg hadde «asiatiske bettingpartnere».

Ifølge britiske medier skal myndighetene i landet slå ned på fotballens samarbeid med spillbransjen. Det har ikke hindret noen klubber eller spillselskaper i å innlede fruktbare forhold – for begge parter.

Å se en Premier League-kamp på TV i England føles som å sitte inne hos en bookmaker. Seerne bombarderes med spillselskap-reklamer før, under og etter kampene. Mens spillerne blir som løpende reklameplakater for en industri som er ansvarlig for livsødeleggende avhengighet, tusenvis av personlige konkurser og cirka 400 selvmord i året bare i Storbritannia, fortsetter TV-kanalene å hamre inn bettingbudskapet. I 2007 ble det vist 237 000 spillreklamer, i kjølvannet av dereguleringen i britisk lovgiving om spill i 2005. I 2013 hadde tallet bettingreklamer økt til 1,2 millioner, noe som utgjorde mer enn fire prosent av alle reklameinntektene til TV-selskapene.

Penga på bordet!

Det er vrient å beregne nøyaktig hvor mye de kommersielle avtalene med bettingselskaper er verdt for Premier League-klubbene, for alle avtaler er konfidensielle. Men det er mulig å komme opp med ganske nøyaktige beregninger for noen av klubbene. Når det gjelder draktsponsor-avtaler ser gamblingoperatørene liten verdi i å sponse verdensberømte klubber som Liverpool og Manchester United, da disse kommersielle gigantene har priset seg ut av det markedet. Chevrolet betalte Manchester United 700 millioner kroner per år, og derfor er de mindre klubbene i PL (og Championship) gamblingindustriens hovedmål, fordi de er villige til å ikle seg draktene mot en årlig betaling, ifølge flere kilder fra innsiden, på 35 til 100 millioner kroner i året.

Vil du lese resten av denne artikkelen?

Ingen annonser eller irriterende popup-videoer. Ikke en klikksak i sikte, bare dybdejournalistikk som berører alle sider ved fotballen.

Et digitalabonnement på Josimar gir tilgang til alle utgaver fra 1/2013 – nærmere 1000 artikler.

Kr. 49 pr. måned eller kr. 499 pr. år.

Bli abonnent