Josimar

Bestillingsverk om Brasils Bad Boy

Netflix-dokumentaren «Neymar – «Det perfekte kaos» framstår dessverre som nok et bestillingsverk, nok en utstillingskatalog, som det finnes så mange av om store fotballstjerner.

Tekst: Marius Lien

Det er ikke lett å være Neymar-fan. Man kan knapt åpne Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat eller nyhetene uten at en eller annen ekspert sier noe stygt om ham. «Neymar!!!», skrikes det fra sidelinjen, hvis en barnefotballspiller faller for lett. Aldri «Salah» eller «Mané», selv om en av disse har filmet seg til straffespark bare timer i forveien. Hvis man prøver å gripe inn og forsvare ham, blir man møtt med godslige smil, som om det hele er en spøk. Lignende hersketeknikker møter man på puben, hvis det er CL-onsdag i godt lag. Positivitet til Neymar blir møtt med latter og knegging. Det er forståelig at enkelte Ney-supportere føler et visst slektskap med Frp-er og statsviter Asle Toje, som uansett hvor mange medieplattformer han har tilgang til føler seg kneblet og tiet i hjel av et autoritært meningspoliti.

Og nå, på toppen av det hele, må vi forholde oss til den nye Netflix-dokumentaren «Neymar: Det perfekte kaos». Tre episoder som tar sikte på å vise superstjernen som han egentlig er – tett innpå, med hjertet i hånden.

«Turnering»

Konseptet for serien er enkelt. Vi starter med tilværelsen i 2022 i PSG, før regissør David Charles Rodrigues spoler bakover i tid, til da Neymar var gutt og spilte gatefotball. Vi får høre om de første kampene, driblingene, kontraktene, den første millionen og de første rykkene på banen. Dette kryssklippes med familiescener fra i dag, både i Paris og hjemme i Brasil, med intervjuer der Neymar selv får fritt spillerom, samt familiemedlemmer og et lite knippe lagkamerater – Lionel Messi, Kylian Mbappé, Thiago Silva og noen til.

Gresk-amerikansk-brasilianske David Charles Rodrigues er seriens regissør. Han har tidligere laget en dokumenter om Auschwitz-overlevende og deres nye liv i Amerika, samt en film om et kor bestående av homofile menn fra San Francisco som i Donald Trumps anti-LGBTQ-regjeringstid reiser på turné til sørstatene for å møte de mest bakstreverske delene av USA ansikt til ansikt.

På papiret ser dette ut som en god signering for et produksjonsselskap som skal lage tv-serie om Neymar. Rodrigues har tidligere vist at han verken er redd for konfrontasjoner eller komplekse følelsesmessige situasjoner. Produsenten er Daniel Sillman, som hadde samme rolle i ESPN-dokumentaren «My Name is Ada Hegerberg». Selskapet han er direktør i, Relevant Sports Group, drifter også den såkalte International Champions Cup. Altså en slags turnering, som egentlig er en serie kommersielle oppvisningskamper, der de største lagene i verden deltar: Manchester United, Liverpool, Borussia Dortmund, Real Madrid, Juventus og så videre. Dette indikerer at en aldri så liten hestehandel har funnet sted, når avtalene rundt denne dokumentaren ble inngått.

Fra gatene til Vila Belmiro

Vil du lese resten av denne artikkelen?

Ingen annonser eller irriterende popup-videoer. Ikke en klikksak i sikte, bare dybdejournalistikk som berører alle sider ved fotballen.

Et digitalabonnement på Josimar gir tilgang til alle utgaver fra 1/2013 – nærmere 1000 artikler.

Kr. 49 pr. måned eller kr. 499 pr. år.

Bli abonnent