Josimar

Motortrøbbel i Bundesliga

Volkswagen er under hardt press etter at de ble tatt i utslippsjuks. Nå kan en av tysk fotballs største motorer bli nødt til å strupe deler av pengetilførelsen. Det kan få store konsekvenser i et land hvor klubbene er svært avhengige av sponsorer.

Tekst Aleksander Losnegård

Alarmen gikk nok i flere styrerom i tysk fotball da det ble klart at Volkswagen-gruppen kan vente seg milliardbøter etter at det i 2015 ble avslørt at bilkonsernet har jukset med utslippsmålerne på en rekke av sine modeller. Mens kjøretøy har blitt satt sammen på samlebåndet i Wolfsburg i nærmere 80 år, har Volkswagen-gruppen og tysk fotball i denne perioden blitt stadig tettere sveiset sammen. I dag mottar halvparten av de 36 klubbene som utgjør Bundesliga og 2. Bundesliga en form for støtte fra konsernet.

Hvilken grad av støtte klubbene mottar varierer. Volkswagen eier 100% av Wolfsburg, og det er anslått at klubben som ble seriemestere i 2009 mottar minst 90 millioner euro årlig. Det er den samme summen datterselskapet Audi kjøpte 8,3% av aksjene i Bayern München for. Audi eier også 19,9 prosent av aksjene i FC Ingolstadt, som rykket opp til Bundesliga foran denne sesongen. Etter hver Werder Bremen-kamp kårer klubben en «Volkswagen Man of the Match». Borussia Dortmund ankommer sine kamper i en MAN-buss. Audi er Nürnbergs offisielle bilpartner og leverer biler til Nürnberg-spillerne. Det spilles knapt en ligakamp i Tysklands to øverste divisjoner uten at man er garantert å få øye på Volkswagen-logoen minst én gang i løpet av kampen. Volkswagen er overalt.

Klaus Allofs, Wolfsburgs sportsdirektør, var i utgangspunktet ikke blant dem som var bekymret. I september tapte «Ulvene» 5-1 mot Bayern München på Allianz Arena. Etter kampen fikk Allofs spørsmål om han fryktet at utslippsskandalen kunne komme til å ramme Volkswagens støtte til Wolfsburg. «I fotball så kan man aldri være sikker, men Volkswagens forpliktelser er et strategisk valg. Slike forpliktelser har en verdi som gjør at man ikke bryter dem så lett», sa den tidligere landslagsspilleren for Vest-Tyskland da.

Noen uker senere kunngjorde den nye konsernsjefen Mattias Müller at Volkswagen vil «gjennomgå alle investeringer på nytt for å gjøre tapene selskapet nå vil pådra seg så enkle å bære som mulig». Fra Volkswagens hovedkvarter i Wolfsburg gjorde Müller det klart at alt som ikke er «absolutt nødvendig strykes eller utsettes». Da var ikke lenger Allofs like høy i hatten. «Det er selvfølgelig klart at også vi må spille en rolle i lys av hva konsernet må gjøre», innrømmet han etter nyhetene fra hovedkvarteret i Wolfsburg.

Intet Volkswagen, intet Wolfsburg

Vil du lese resten av denne artikkelen?

Ingen annonser eller irriterende popup-videoer. Ikke en klikksak i sikte, bare dybdejournalistikk som berører alle sider ved fotballen.

Et digitalabonnement på Josimar gir tilgang til alle utgaver fra 1/2013 – nærmere 1000 artikler.

Kr. 49 pr. måned eller kr. 499 pr. år.

Bli abonnent